Qompas Magazine #3

Schooljaar 2015 – 2016
Engineering: "We kunnen alles maken!"
Advertorial
"Wij geloven dat techniek de kwaliteit van leven kan verbeteren."

Studie en beroep in beeld: engineering

"We kunnen alles maken!"

Ruurd Bell, Laurean Serné en Mike Oudshoorn ontmoetten elkaar tijdens de opleiding Engineering op de Hogeschool van Amsterdam. Inmiddels is het vier jaar later en zijn ze samen – al tijdens hun studie – een bedrijf 'illi Engineering' begonnen: ze ontwikkelen en produceren interactieve muren die vooral in de zorgsector worden toegepast.

Op naar een betere muur

Als afstudeeropdracht kregen de jongens de kans een bestaande zorgmuur van een zorginstelling te verbeteren. Een mooie opdracht vonden ze, want ze zagen hoe rustgevend de muur werkte, en hoe die – zelfs anders norse – bejaarde mensen liet ontspannen. Maar de muur kon interactiever. Met de kennis die de jongens via hun bedrijf en studie hadden opgedaan, maakten ze een technisch hoogstaandere variant.

"Onze muren zorgen voor interactie met de persoon die ervóór staat."

PIM

Veel ouderen met dementie dwalen rond in het verpleeghuis. Of ze raken - met de huidige krappe personeelsindeling - in een sociaal isolement. De Persoonlijke Interactieve Muur (PIM) geeft zintuigelijke prikkels en biedt een ideale aanvulling. Met bewegingssensoren wordt bijvoorbeeld een televisiescherm geactiveerd met vertrouwde beelden. Ieder half uur rinkelt een ouderwets telefoontoestel op de muur. "In het zorgcentrum zagen we meteen hoe dementerende mensen op onze muur reageerden. Een norse, afstandelijke mevrouw begon ineens hele verhalen te vertellen toen ze foto’s van Zuid-Afrika op het beeldscherm zag. Wat bleek? Ze had daar acht jaar gewoond. Vervolgens hebben we persoonlijke oude foto’s in ons ontwerp verwerkt. Dankzij onze samenwerking met een softwarebedrijf is dat nu ook technisch goed uitvoerbaar. En we kunnen nog veel coolere dingen laten gebeuren via de muur. Bijna niets is onmogelijk, we kunnen alles maken!"

Eindeloze mogelijkheden

Dat de mogelijkheden inderdaad eindeloos zijn, bewijzen Ruurd, Laurean en Mike met hun andere producten. Na PIM volgde KIM, een interactieve muur speciaal voor kinderen tot vier jaar. Spelenderwijs leren kinderen woorden, cijfers en vormen kennen. Een nieuw product is MIS, een kleinere vorm van de interactieve muur die je als magisch interactief schilderij aan de muur kunt hangen.

Bekijk fotoreeks
alt text here...
alt text here...
alt text here...
alt text here...
alt text here...
alt text here...
alt text here...

Nuttige studie

De opleiding Engineering bleek op dit alles een goede voorbereiding. Laurean: "Wil je een dergelijke muur maken, dan heb je theoretische kennis nodig van wiskunde, statica en dynamica." Mike: "Tijdens practica leerden we werken met allerlei materialen, machines en werkbanken. We kenden dus de ontwerpmogelijkheden en dat kwam mooi van pas. De stalen profielen voor de 'muurmodules' hebben we bijvoorbeeld zelf gemaakt en doorontwikkeld en nu hebben we een slimme en praktische modulaire opbouw."

Blijven ontwikkelen

Ruurd: "De eerste maanden waren we vooral bezig met het verkopen van ons product. Verzorgingstehuizen zijn superenthousiast, maar er is vaak weinig budget. Of ze willen de muur pas in de toekomst afnemen. We moeten ook nú business maken, dus ontwikkelden we de afgelopen maanden een nieuw product: de MIS!" Laurean: "Het is zo gaaf dat iets wat jij hebt gemaakt zoveel positieve reacties bij mensen ontlokt. Onze PIM zagen we al in actie in het verzorgingstehuis en ook KIM, die in een kinderdagverblijf staat, werd enthousiast ontvangen door kinderen, ouders en juffen. Op zulke momenten zien we ons motto terug in de praktijk, namelijk dat techniek de kwaliteit van leven kan verbeteren."

"Engineering = bedenken + ontwerpen + ontwikkelen + testen!"

Start-up Tech Centre

De HvA stimuleert ondernemerschap bij haar studenten. Zo kregen de jongens al tijdens de studie hulp bij het opzetten van hun bedrijf. Ruurd: "Bij de oprichting van illi heeft Start-up Tech Centre ons geholpen met workshops over ondernemen, maar ook met de locatie waar we nu kantoor houden en met het gebruik van de machines op de HvA."



Contact

Ruurd, Mike en Laurean: "Heb je ideeën over toepassingen of plaatsingsmogelijkheden? We houden ons aanbevolen! Kom gerust eens bij ons buurten in Amsterdam, of volg ons via Facebook of de website!"

Advertorial
“Binnen twee seconden kan het hier van vredig in extreem hectisch veranderen”

Studie en beroep in beeld: opleiding tot recoveryverpleegkunde

Vinger aan de pols

Wanneer ze als kind viel, wilde ze liever een mitella dan een pleister. Toch wees weinig erop dat Jasmine North (32) ooit de verpleging in zou gaan. "Ik studeerde af in Sociaal Pedagogisch Werk en ging met gehandicapten werken. Na verloop van tijd ergerde ik me steeds meer aan mijn eigen gebrek aan medische kennis en wilde ik graag in een ziekenhuis aan de slag. Reden genoeg voor een volgende studie: hbo-verpleegkunde. Drie jaar terug besloot ik me verder te specialiseren met de eenjarige opleiding tot recoveryverpleegkundige."

Vitale functies

"Recoveryverpleegkunde houdt in dat je patiënten verpleegt vlak voor en na een operatie. De anesthesist brengt patiënten rechtstreeks vanuit de operatiekamer (OK) bij ons op de afdeling, waar wij hun vitale functies in de gaten houden: lichaamstemperatuur, hartritme, bloeddruk, zuurstofgehalte en ademhaling. Je moet snel prioriteiten kunnen stellen en tegen stress kunnen; binnen twee seconden kan het hier van rustig in extreem hectisch veranderen."

"Het is in dit werk ook handig als je affiniteit hebt met de apparatuur waarmee je de toestand van de patiënt in de gaten houdt. Ondanks dat je eigen klinische blik op een patiënt heel belangrijk is, ben je anderzijds ook op de apparaten aangewezen. Met dat technische aspect had ik niet eerder op deze manier te maken gehad. Daarnaast is het leren 'lezen' van de mogelijke hartritmes een vak apart. Het duurde even voordat ik daar handig in werd, maar nu ik het door heb, vind ik het één van de interessantste onderdelen, naast het beademen van patiënten."

"Het leukste aan mijn werk vind ik de variatie: mensen blijven gemiddeld maar anderhalf uur op de Recovery, dan komen er weer andere patiënten."

Focus

"Tijdens de opleiding zit je in een klas van ongeveer twintig mensen met een mbo of hbo- verpleegkunde-achtergrond. Iedereen is gefocust en heeft bewust voor deze opleiding gekozen. Dat zorgt voor een gedreven mentaliteit. Maar het is daarnaast ook erg gezellig onderling!"

"Tijdens je opleiding tot recovery verpleegkundige werk je 36 uur per week, waarvan 1 dag school is. Je mag trouwens ook minder uren werken, maar dan duurt de opleiding langer! Ik vond het werken + leren een goede combinatie: de theorie die op school behandeld wordt, kun je meteen in de praktijk brengen."

Theorie, groepsopdrachten en scriptie

"De theorielessen kregen we van interne en externe docenten. Ze gingen over bijvoorbeeld hartritmes en beademing. Als praktische aanvulling daarop werkten we regelmatig in groepen aan praktijkcases. Stel dat iemand na een complexe kaakoperatie op de Recovery wordt binnengebracht, waar moet je als verpleegkundige dan allemaal op letten en wat moet je doen? We maakten dan een overzicht van de checks en taken, zoals het controleren van het hartritme, de bloeddruk en de beademing, het nakijken van de wond en wat je moet doen als die ineens ernstig gaat bloeden. Zo’n case moesten we tot slot presenteren aan onze studiegenoten."

"De opleiding wordt afgesloten met een scriptie. Mijn scriptie ging over 'postoperatieve urineretentie'. Met een echo controleren we of de blaas van de patiënt na de operatie niet te vol zit. Anders moet die door middel van katheterisatie geleegd worden. Typisch een aspect waar mensen niet aan denken als ik vertel over mijn werk. Er komt echt veel bij kijken!"

Variatie

"Het leukste aan mijn werk vind ik de variatie: mensen blijven gemiddeld maar anderhalf uur op de Recovery, dan komen er weer andere patiënten. Het gaat steeds om verschillende ingrepen. Van laag complex tot hoog complex. Het UMC staat bekend om de neurochirurgische ingrepen, maar we voeren nog talloze andere ingrepen uit, van elk specialisme. Daardoor blijft het zo uitdagend en afwisselend."

"Waarschijnlijk wil ik in de toekomst nog verder studeren; meer leren over de verschillende soorten beademing bijvoorbeeld. Maar voorlopig vind ik het hier nog erg boeiend! Als je verpleegkundige bent en eens een dag bij ons wilt meelopen, kun je dat altijd aanvragen. Eens kijken of je het net zo afwisselend vindt als ik!"

  

Advertorial
"Kiezen uit meer dan 400 bachelorprogramma’s is niet gemakkelijk, maar ik weet nu wel zeker dat ik een goede keuze heb gemaakt."

Studie en beroep in beeld: Amsterdam University College

De vrijheid om je eigen programma vorm te geven

Wie een brede interesse heeft en een Engelstalige wetenschappelijke opleiding wil volgen, is bij Amsterdam University College (AUC) aan het juiste adres. Aan het woord is derdejaars student Jan Willem Bruggeman (20). Het AUC biedt de opleiding Liberal Arts & Sciences en richt zich in het bijzonder op bèta’s. Net als Jan Willem studeert een groot deel van de studenten binnen het bètaprogramma Sciences van het AUC.

Na zijn middelbare school in Bilthoven wist hij alleen dat hij 'iets met biologie' wilde. Na een tussenjaar waarin hij zijn Engels bijspijkerde en na enthousiaste verhalen van vrienden over het AUC besloot hij zich aan te melden. "Ik ben breed geïnteresseerd daarom wilde ik graag opties open houden. Bij het AUC kon ik een driejarige brede bachelor doen."

De keuzevrijheid van het studieprogramma sprak hem erg aan. "Je kunt veel verschillende vakken naast elkaar volgen," zegt Jan Willem. Zo doet een studiegenoot tegelijkertijd natuurkunde, filosofie en literatuur. Deze combinatie is bij een gewone universiteit niet mogelijk. Jan Willem volgde naast de verplichte vakken, vooral vakken in de biomedische richting en de milieuwetenschappen.

De internationale sfeer op het AUC bevalt hem goed. Studenten zijn afkomstig uit meer dan vijftig verschillende landen. Zelf doet hij komend jaar mee aan een internationaal uitwisselingsprogramma. Na de zomer gaat hij een aantal maanden aan een universiteit in Canada studeren. Een Canadese student komt dan voor een halfjaar naar Amsterdam.

"Wij hebben met maximaal 25 studenten college. Zo ontstaat er snel verdieping," merkt Jan Willem. "In een collegezaal met 200 man kun je misschien nog net een vraag stellen, maar doorvragen kun je wel vergeten. Bij ons ontstaan echte gesprekken. Ook zien docenten goed wie ze voor zich hebben. Daardoor hebben we goed contact met elkaar."

"Studenten zijn afkomstig uit meer dan vijftig verschillende landen."

Er studeren zo’n 800 studenten aan het AUC, niet iedereen kan worden toegelaten. Maar scholieren met niet al te hoge cijfers moeten zich niet laten afschrikken door de selectieprocedure, zegt Jan Willem. "Mijn cijfers waren ook niet super. Je motivatie is misschien wel belangrijker. Het gaat erom dat het de juiste opleiding voor jou is. Als je dat goed duidelijk kunt maken, ben je al een heel eind."

Als je naar het AUC gaat, kies je ook voor het leven eromheen. Alle studenten wonen op de campus in Amsterdam. Jan Willem heeft een appartement in zijn eentje, maar een groter appartement delen met zijn tweeën of vieren is ook mogelijk. "Het is hier ontzettend gezellig. Ondanks de verschillende studierichtingen, doen wij toch allemaal dezelfde opleiding; dat schept een band. We hebben ook een eigen studievereniging (AUCSA) met wel dertig commissies. Afgelopen jaar was ik bestuurslid; penningmeester. Heel leerzaam, maar ook pittig. Ik was er 25 tot 30 uur per week mee kwijt."

In eerste instantie was Jan Willem vol van milieuwetenschappen, maar door de mogelijkheid zijn programma te combineren met biomedische vakken ontdekte hij dat zijn voorkeur naar dat laatste uitging. Wellicht kiest hij hierna voor een master epidemiologie of geneeskunde. Vooralsnog is hij erg blij met zijn keuze voor AUC: "Kiezen uit meer dan 400 bachelorprogramma’s is niet gemakkelijk, maar ik weet nu wel zeker dat ik een goede keuze heb gemaakt."

Open dagen

Marnix Academie
Meeloopdag Pabo
17 dec 2018
Rijksuniversiteit Groningen
American Studies Student for a Day event
17 dec 2018
Rijksuniversiteit Groningen
Een dag student Psychologie
17 dec 2018
Rijksuniversiteit Groningen
Een dag student Rechten
17 dec 2018
Marnix Academie
Meeloopdag Pabo
18 dec 2018
Marnix Academie
Meeloopdag deeltijd Pabo avondopleiding
18 dec 2018
Hogeschool Utrecht
Meeloopdag Electrical Engineering
18 dec 2018
Marnix Academie
Meeloopdag Pabo
19 dec 2018
Hogeschool Utrecht
Meeloopdag Electrical Engineering
19 dec 2018
Hogeschool Inholland
Proefstuderen Tourism Management
20 dec 2018
Marnix Academie
Meeloopdag deeltijd Pabo (dagopleiding)
21 dec 2018
Nyenrode Business Universiteit
BScBA Experience Weekend
4 jan 2019
Marnix Academie
Meeloopdag Pabo
7 jan 2019
EuroCollege Hogeschool
Open avond EuroCollege Utrecht
8 jan 2019
Marnix Academie
Meeloopdag Pabo
8 jan 2019

Colofon

Uitgave

Qompas Magazine jaargang 3 schooljaar ’15-‘16

QM! is een jaarlijkse uitgave van Qompas StudieKeuze, dé online lesmethode voor studiekeuze en loopbaan oriëntatie.
De eerstvolgende uitgave verschijnt in september 2016.

Fotografie

Rob Bosboom, Laura Hospes (Laura Hospes Photography), Niki Medendorp, LKvV, illi Engineering, ARAG, Avans Hogeschool, Keke van der Ven.

Tekst

Mayke Calis, Mélanie van den Haak (Texcellent) en Elif Isitman.

Eindredactie

Mirjam Bergervoet, Boris Eustatia.

Technische ondersteuning

Bas Haasnoot, Osage, Maurice van de Ree, Rob Bosboom

Advertenties/advertorials

Met dank aan

Alexander Stromberg, Ardin Mourik (kenniscentrum en brancheorganisatie studentenhuisvesting Kences), ARAG, Avans Hogeschool, Cindy Beemsterboer, Daphne Janssen, Dick Tissink, Eline van Bochove, Els Klop, Gijs Dreijer, Hogeschool van Amsterdam, Isa Roeterdink, Isabelle Blom, Jan Willem Bruggeman, Jasmine North, Jolanda Roelofsen, Keke van der Ven, Laurean Serné, Leanne Dekker, Lex Hesterman, Linda Kruythoff, Lucas Martens, Luke Langeveld, Marlou Tibbe, Mike Oudshoorn, Nibud, Niki Medendorp, Rosanne Som de Cerff, Ruben Meenink, Ruurd Bell, Sam Grylak, Sijmen Mulder, Stephen Skocpol, Tessie Schuurs, Thijs Huizing, Travel Active, UMC Utrecht, Universiteit van Amsterdam, Victor de Lange, Zala Pamir.

Neem contact met ons op

Contactpersoon: Mirjam Bergervoet
Delftse Jaagpad 1e
2324 AA Leiden

T +31 (0) 71 - 581 55 81
info@qompas.nl

www.qompas.nl

Vorige edities

magazine cover

QM januari 2017

magazine cover

QM september 2016

magazine cover

Qompas Magazine Schooljaar 2015 - 2016

magazine cover

QM juni 2017

U gebruikt een verouderde browser, daardoor is QM! helaas niet leesbaar.

Tip: Installeer een webbrowser die up to date is, zoals bijvoorbeeld de nieuwste Microsoft Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome.